Йоан и цар - Ангел Георгиев

Разтвори той храстите дето закриват входа на пещеричката и го чувам да казва благо:

– Добре дошъл, царю честити, радвам се да те видя! Как така без войска и поне без хранен човек си се престрашил в тези дебри да се навреш?

  – Добре заварил, братко, няма ли да ме поканиш да видя как живееш и малко да ми починат краката от изкачването, че не съм свикнал толкоз да се напрягам?

– Тука, царю, ще поговорим.То не е студено времето и можеш на коня чула да си постелиш, пък аз направо на тревичката ще седна, че най ми е хубаво до земята да се усещам. Нали с нея трябва да свикваме, щото сме смъртни. Царете и те един ден умират, нали така? Щом си се родил, един хубав ден земята ще те приеме и както пише в оная книга дето си я четете с оня фанатик Козма:“От пръст сме направени и на пръст ще станем“.

– Така ли се посреща тук в твоето царство, братко?Ако дойдеш при мене в Преслав дали аз така ще те сложа върху чула на коня, а? Твоята нова вяра на такова отношение ли те учи? Нали сте равни всичките, трябва и аз с тебе на равна нога да седна на твоята трапеза и да опитам от храната ти?

– Да, ама ти убиваш тези дето говарят за равенство и ги слагаш върху огън. Не те намирам за такъв като себе си, а и моята храна няма да ти е вкусна, че е от корени и треви направена. Аз месо години не съм опитвал, а ти сигурно само през пости го правиш? Сега не са, а при мене месо няма и дано си носиш, че няма какво да ти предложа. Е, виж вода от извора одеве съм налял, та мога поне да те напоя със сладка планинска водица, дето от белия връх направо при мене се стича.

– Добре, Йоане, разбрах вече, че не съм добре дошъл, ама ти отдавна си доказал, че братската любов е по-слаба от  желанието ти да ме бутнеш от трона. Аз пък ти доказах моите братски чувства и не те лиших от живот, макар два пъти да застана срещу ми или ще го отречеш това? Но не за упреци съм дошъл при тебе, а да те видя как живееш и дали нямаш нужда от нещо. Кръвта на вода не става както се знае от векове. На няколко пъти идваха от твоите иноци да ми се жалват, че не само си оставил игуменството, ами към ереста си се обърнал. Простите люде в нея искаш да забъркаш, от светата църква да ги отделиш както вълкът си заделя от стадото. Или са ме лъгали?

– Виновен съм пред тебе, царю честити, че поисках на трона законния наследник да сложа. Волята на хората реших да послушам, че не харесваха те как страната остави да я плячкосват и грабят. Да не говорим колко голяма ти я остави нашият баща и колко малка е сега. Но дойде моментът на прозрението, че това царство е мимолетно, а онова другото дето Исус го е прославил до века е по-важно.Та за това дори игуменството не ме блазни, че ми пречи да разбера себе си и Христоса дето е вътре в мене, не мога да се обърна и да го видя, че да си поговоря с него.

– Сега като те слушам, брате Йоане, напълно правдиви слова казваш и не си побъркан от чуждата ерес както ми думаха от манастирската обител. След като за Исуса Христа напомняш и божието царство намеси, то явно не си се отдръпнал от Православието. Явно са ме лъгали и нарочно против тебе са ме настройвали. Врагове си натрупал и то такива дето не си оставят магарето в калта, а работят здраво.А аз да те разубеждавам срещу лъжливата вяра съм се вдигнал чак тука в планината и в тая местност дето вече твоето име носи. Хората в низината те благославят, а с името ти на уста лягат и стават. “свят“ те наричат и в огъня за тебе са готови да влезнат. Много ми беше трудно да ги убедя, че нищо лошо няма да ти сторя, та водач да ми дадат и до тебе да ме проводят.

– Не знам какво си разбрал, ама аз Православието както Вие с Козма и Дамян го разбирате не го приемам за истинска вяра. Премного изкушения, властолюбие и грях има в това дето го назовавате църква.Търгува се с икони, разни кръстчета и мощи, взема се от бедните хора данък за църквата, а отделно те си плащат за погребения, сватби и кръщенки.Ти не си ли видял как се обличат служителите на Православието, какви злата носят и какви държанки държат по домовете си? Не си ли усетил, че църквата е по-богата от държавата, а твоите духовни наставници те водят за ръчичка? Казват ти като на малко дете как да правиш държава и как народ да водиш?Като я четете онази книга не сте ли прочели там за камилата и игленото ухо или важно е тука да сте в Рая, пък после не е важно къде ще да сте. Щото твоите чернокапци точно така живеят, а както казват древните:“Както мислиш, така живееш“. Значи щом така живеят, така си и мислят.

– Прав си тука, братко, че много се е разпуснало духовенството и скоро моят духовен брат Козма същото ми го каза, ама това не го подтиква да се отмахне от църквата и да хвърли расото. Не трябва човешките дела с божиите да бъркаме, Йоане!

– Та можеш ли така просто да отделиш едните от другите и дали тези дето ги наричаш божии не са дяволски? Божиите трябва да са свързани с вътрешното у човека, а не с външното дето с прости очи се види? Душата е божието дело и нея няма как да я съдиш, че на „оня съд“ ще я теглят на кантара, а всичко друго си е човешко дело – и църквата, и войните. И убийствата дето сега по заповед на твоите духовници ги правят. Как може в Евангелието да пише „Не убивай“, а поповете да заповядват „Убивай“? Ти не си ли ги мислил тези работи или ти е по-удобно да повтаряш като умна птица това дето ти го шепне в ухото Козма Презвитер? Не се ли чувстваш унизен, че за държавните дела те съветва вуйчо ти, а за духовните един чернокапец? Ти своя воля май си нямаш. Прощавай за дето така ти думам, но ако от брат си истината не чуеш, то от другиго няма никога.

– Добре говориш и не мога да се меря с тебе по красноречие, че Вие и двамата с Бенеамин сте добри в това изкуство.Та като казах името на брат ни, ти да си чувал нещо за него, да си го срещал скоро тука при тебе? Щото никой не знае нищо. Навсякъде съм пратил хора да го дирят, че и с Баяна много да си говоря имам, но не си мисли лоши неща! Също както с тебе искам по братски да му дам съвет да се спре с разделянето на народа български и да не тласка людете към пъкъла Адов, щото простият човек много лесно се залъгва със сложни думи и обещания за по-хубав живот. На Бенеамин не му е трудно да омайва хората.Там в Магна Аула са го учили да го прави това, а както се носят разни слухове, той и на магьосничество се е научил. Казват,  че и тебе е показал някои от вавилонските мръсотии, с които уж церите хората.То няма от кого другиго да прихванеш ереста. Защо изобщо те питам, ама братя сме по кръв и не искам да се пролива, че е царска и роднинска? Така че, ако знаеш за брата и не щеш да ми кажеш, то поне му предай думите ми, та да знае, дето не съм му неприятел, а напротив.